Första dagen!

Yesss, då var alltså första dagen till ända. Jag tänkte försöka sammanfatta den i någorlunda kronologisk ordning så det inte blir för rörigt att läsa :P

Först var det samling på Stora Torget kl. 08:00. (Hemskt. Jag hävdar, och har gjort så i hela mitt liv, att det spelar ingen roll hur många timmar du sovit om du går upp halv 7 på morgonen. Du kommer fortfarande vara trött.)

Där står han, Studentkår-ordföranden, och blickar ut över alla NYS:ar (NYS: NY Student).

Strax innan detta mötte jag dock upp en gammal klasskompis från gymnasiet, Tobias. Det kom nämligen till min kännedom så sent som igår kväll att han skulle börja samma utbildning som jag! Vilket såklart var en rolig överraskning :)

Jag och Tobbe, förväntansfulla inför vad dagen skulle erbjuda.
(jag ser ganska... lam ut, vilket jag skyller på den nya mobilens fototimer =P)



Ja, som sagt var det alltså samling på Stora Torget. Där var det nån snubbe som tjötade en stund, sedan gick alla klasser (vår bestod för övrigt av drygt 60 st) iväg åt varsitt håll. Och för att vi inte skulle tappa bort varandra gjorde vi detta hållandes - ett rep. Ja, gott folk. Vi hade rundvandring i Borås förskolestyle. Men det var kul och det gav en chans att prata med sina promenadgrannar så på det hela taget var det ganska lyckat ^^


Efter detta var det dags för registrering för passer- och lånekort. Inget direkt jättespännande här, förutom att det är lite coolt att vi kommer ha tillgång till de flesta av högskolans lokaler 24/7. Lite annat än på gymnasiet, där du banne mig får skylla dig själv om du skulle råka ha glömt något i skolan över helgen.


Nu var det dags för det obligatoriska välkomsttalet/allmän information i "aulan" (Folkan, för er som vet). Tyvärr var de flesta, mig inräknad, fortfarande ganska trötta efter det tidiga uppvaknandet. Så jag skulle tippa på att andelen procent som faktiskt kom ihåg mer än 3 meningar av det som sades, ungefär motsvaras av Rwandas levnadsstandard. Väldigt låg, med andra ord.


Och visst var den obligatoriska PowerPointen på plats också.

 

När människorna på scenen pratat klart stod lunch på schemat. Studentkåren bjöd på det, dagen till ära, och det var skönt att få lite paus från alla intryck.

 

Mellan allt det vi hittills gjort under dagen klämde våran faddrar (de som leder oss runt och hjälper oss med allt vi kan tänkas behöva veta) in allehanda lekar och andra random saker. Det kunde till exempel vara allsång (vi har nämligen som studenter på Högskolan i Borås en förpliktelse att lära oss ett antal flumlåtar som är mer eller mindre ekivoka/seriösa), eller en "lärakännavarandrabättre"-aktivitet. Och anledningen till det här är faktiskt inte bara för att vi ska ha skoj och lära känna varandra bättre, utan de har utformat detta till någon slags tävling.

Under dessa första två introduktionsveckor går det nämligen runt några skumma typer på skolan och i stan med rosa t-shirts. De kallas FÖZar, och deras uppgift är att ge poäng till klasser som gör någonting roligt/bra/uppskattat (eller minuspoäng för den delen, om man gör något som på något sätt skulle kunna tolkas som en förnedring mot dom). De är som en slags domare, helt enkelt.

Tävlingen går alltså ut på att samla ihop flest poäng till sin institution på dessa introduktionsveckor! Vi tillhör IDA, Institutionen för Data och Affärsvetenskap, och vi siktar såklart på att ta hem detta!

 

Det här leder oss raskt vidare på vårt nästa, och sista, inslag för dagen.

Vi samlades i en sal och fick där varsitt papper med en Homer-teckning på (ni vet, han från The Simpsons....). Förklaringen kom strax därefter. Detta skulle bli vår namnskylt - men det slutar inte där. Tydligen har HB ett system för NYS:ar, där man fyller i hans ögon med röd färg om man är upptagen, grön färg om man är singel och sökande, och ett i vardera färg om man inte riktigt är säker! Man klistrade sedan på den här teckningen på framsidan på sitt introduktionshäfte (vilket det finns en skriven lag rörande - det ska ALLTID vara med under introveckorna) och satte i ett band, så att man ska kunna ha den hängandes runt halsen. Klockrent ;)

 

Här har vi alltså den fina namnskylten klistrad på mitt häfte! :)

 

 

... men självklart tog det inte slut där. För att kunna ansamla sig dessa åtråvärda poäng jag pratade om innan krävs det att man har ett giltigt häfte, det är nämligen på det poängen antecknas. Och vad krävdes för att få sitt häfte godkänt? Jo, en uppvisning för FÖZ, såklart :P

Jag och ett gäng klasskompisar samlade fort ihop oss och repade igenom en omgjord version av introlåten till Räddningspatrullen (självklart förskönande till FÖZ ära), fullförde vårt nummer med bravur och fick vår efterlängtade stämpel i häftet. Bra jobbat, killar! =D

 

Och där sätter jag punkt för min första dag som högskolestuderande. Dagen har vart lång och tidig, men också rolig, spännande och synnerligen lovande inför framtiden. Jag kommer uppdatera bloggen dagligen under mina första veckor här, så se till att hålla dig up to date!

 

Later.


Kommentarer
Postat av: Sis

Haha, den här bloggen kommer jag lätt att följa! Gött att du verkar trivas brorsan!

Tjo.

2010-08-30 @ 18:45:56
Postat av: David

Det gör du rätt i!

2010-08-31 @ 22:18:15
URL: http://studentdavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0